Informació general
La Llei 41/2002, de 14 de novembre, bàsica reguladora de l'autonomia del pacient i de drets i deures en matèria d'informació i documentació clínica, així com la Llei 10/2014 de 29 de desembre de Salut de la Comunitat Valenciana, de Drets i informació al pacient, establixen que el pacient té dret d'accés en la documentació que obri en la seua història clínica, excepte les excepcions determinades en la legislació (apartat dècim del artic. 46 de la present Llei) Les dades personals i relatives a la salut dels pacients són confidencials i estan subjectes a un règim d'especial protecció, regulat en la Llei orgànica 15/1999, del 13 de desembre, de protecció de dades de caràcter personal i Reial decret 1720/2007, de 21 de desembre.
Per a garantir el compliment de la normativa vigent, hem de verificar en cada cas que es complixen els requisits, mitjançant documents acreditatius que sempre hauran d'acompanyar la seua sol·licitud per a ser admesa a tràmit.
Com sol·licitar documentació clínica?
Si disposa de Certificat electrònic de signatura digital, pot gestionar la seua sol·licitud per via telemàtica, a través del mail: documentacion.clinica_denia@gva.es
També pot enviar-nos un correu a documentacion.clinica_denia@gva.es per a obtindre els formularis necessaris per a la Sol·licitud de Documentació Clínica de l'Hospital de Dénia. Li recomanem que ho presente emplenat i acompanyat dels documents acreditatius per al seu registre en la Recepció Principal de l'Hospital de Dénia o en el Centre de Salut corresponent, on també pot sol·licitar-lo per al seu emplenament.
Aspectes a tindre en compte
- És necessari que en la sol·licitud especifique el tipus de document clínic que necessita.
- El lliurament de la documentació sol·licitada està sotmesa a un procediment administratiu i per tant a uns terminis determinats, per la qual cosa no podrà entregar-se el mateix dia; planifique amb temps la seua demanda.
- Si el seu metge li entrega en consulta algun document, guarde'l, perquè poguera ser-li útil en el futur.
- A vegades és més útil l'informe radiològic que la pròpia imatge.
- No s'admetran a tràmit les sol·licituds que no s'acompanyen dels documents acreditatius corresponents.
- La sol·licitud de documentació clínica li compromet a la seua retirada.
Dades que han de figurar
Dades del pacient:
NOM, DNI, SIP, COGNOMS, CODI POSTAL, DOMICILI, TFNO/MÒBIL, LOCALITAT, PROVÍNCIA, EMAIL.
Dades del sol·licitant:
NOM, DNI, SIP, COGNOMS, CODI POSTAL, DOMICILI, TFNO/MÒBIL, LOCALITAT, PROVÍNCIA, EMAIL.
Dades històriques del pacient:
Data en la qual va presentar l'assistència de la qual sol·licita la documentació de la clínica, Tipus d'assistència (Hospitalització, Consultes, Urgències, Documents que sol·licita, lloc on desitja recollir la documentació –Centre de Salut-.
Lliurament de la documentació sol·licitada
Una vegada que disposem de còpia de la documentació sol·licitada, se li avisarà telefònicament o per correu electrònic (en les sol·licituds telemàtiques) indicant-li que pot passar a recollir-la en el lloc del departament en el qual vosté indique que desitja retirar-lo.
Si passat 1 mes no li hem avisat pose's en contacte amb nosaltres 966429342
L'informem que la documentació clínica sol·licitada haurà de ser retirada en un termini de 6 mesos des de la seua sol·licitud, si no serà destruïda.
És molt important que el seu telèfon i dades de contacte estiguen correctament emplenat en l'imprés de sol·licitud.
Sol·licitud d'incorporació de documents clínics d'assistència en altres centres
Si disposa de Certificat electrònic de signatura digital, pot gestionar la seua sol·licitud per via telemàtica, a través del mail: documentacion.clinica_denia@gva.es
Si desitja incorporar a la seua Història Clínica en el Departament de Salut de Dénia qualsevol informe clínic generat en altres centres o documents mèdic legals relacionat amb la seua assistència (últimes voluntats, testament vital…) pot fer-ho emplenant el formulari dissenyat per a tal fi. També ens ho pot sol·licitar en el següent correu electrònic dcl.inclusióndocumentosclínicos@marinasalud.es
Li recomanem que el present emplenat i acompanyat dels documents acreditatius per al seu registre en la Recepció Principal de l'Hospital de Dénia o en el Centre de Salut corresponent, on també pot sol·licitar-lo per al seu emplenament.
Dades que han de figurar
Dades del pacient:
NOM, DNI, SIP, COGNOMS, CODI POSTAL, DOMICILI, TFNO/MÒBIL, LOCALITAT, PROVÍNCIA, EMAIL.
Dades del sol·licitant:
NOM, DNI, SIP, COGNOMS, CODI POSTAL, DOMICILI, TFNO/MÒBIL, LOCALITAT, PROVÍNCIA, EMAIL.
Adjunte també en el correu electrònic els documents que aporta per a la seua inclusió.
Sol·licitud de canvis/ rectificacions/cancel·lacions en història clínica electrònica
El 8 d'abril de 2019, la Secretaria Autonòmica de Salut Pública i del Sistema Sanitari Públic, va dictaminar una resolució que definix el procediment per a la realització de canvis en les històries clíniques en suport electrònic.
Les situacions en les quals es detecten errors en la història clínica es produïxen amb relativa freqüència en els centres assistencials.
Si com a pacient detecta alguna dada errònia en la seua història clínica ha de posar la situació en coneixement del Servici d'Atenció al Pacient SAIP, on emplenarà un document de sol·licitud de modificació, rectificació o cancel·lació de dades de la seua història clínica.
La Unitat de Documentació Clínica realitzarà una valoració de la situació recaptant la informació necessària i aprovarà o denegarà la correcció sol·licitada.
En cas d'aprovació, després de fer els canvis proposats es notificarà l'esmena al pacient sol·licitant.
Sol·licitud de cancel·lació de dades relatives a la història clínica del pacient
En este cas no es tracta d'una rectificació de dades sinó de la cancel·lació de dades correctes a voluntat del pacient, dret emparat per la LOPD i el RGPD.
La sol·licitud haurà de realitzar-la el pacient davant el SAIP aportant les dades necessàries i de manera que queden acreditades la identitat del sol·licitant i la seua condició de titular del dret de cancel·lació.
El SAIP remetrà la sol·licitud a la Unitat de Documentació Clínica per a la seua valoració, que tindrà en compte els criteris de rellevància clínica i de conservació, així com ho expressa el “Informe relatiu a l'exercici del Dret de Cancel·lació de les dades de l'historial clínic d'una pacient” emés per l'advocacia de la Generalitat, el qual cita el següent:
“Així doncs, les dades relatives a la salut no podran ser cancel·lats, en cap cas, fins a passats 5 anys des de l'alta del procés assistencial en què han sigut recaptats. I, posteriorment, podrà procedir-se a la cancel·lació dels mateixos sempre que no siguen necessaris per a la deguda assistència que el pacient puga rebre en el futur. Per això, transcorreguts 5 anys des de l'última assistència només es podrà procedir a la cancel·lació d'aquelles dades que no siguen necessaris per a continuar tractant al pacient(situacions puntuals que no afecten la salut futura o patologies que hagen remés definitivament); quant als restants, llevat que el pacient renunciara lliure, voluntària, conscient i expressament a ser tractat en el futur pel servici d'assistència sanitària, renúncia que haurà de constar amb caràcter previ i informat, no podran ser cancel·lats i fins i tot en el cas que mediara renúncia es conservaran aquells indispensables per als tractament obligatoris que puguen ser imposats sense el consentiment del pacient per raons de salut pública reconegudes en la legislació vigent.”(Informe CJ/18/15; C/I/5535/15; SAN/291/15, de 29/05/2015, pàg. 5)
La Unitat de documentació clínica notificarà la resolució de la seua sol·licitud (cancel·lació, o desestimació justificada) al pacient.